CAUTA ARTICOLE:

<< Inapoi la lista de articole

26

Jan

Omul o forta in miscare

, CIP Mates Dorina Loredana


Omul este o forță în miÈ™care rectilinie, numit obiect, asupra căreia dacă acÈ›ionează o altă forță cu o viteză mai mare, îi declanÈ™ează o reacÈ›ie. ReacÈ›ia obiectului înseamnă È™i presupune modalitatea de a nu îÈ™i schimba traiectoria iniÈ›ială È™i de a se redresa cât mai repede cu putință.

Dacă asupra omului, ca forță în miÈ™care, acÈ›ionează permanent alte forÈ›e în miÈ™care, intenÈ›ia observabilă este de a se adapta continuu È™i neobosit. Este esenÈ›ial să înÈ›elegem care este intenÈ›ia forÈ›elor care acÈ›ionează cu viteză mai mare asupra obiectului. IntenÈ›ia poate fi una bună sau rea, fiind cea care dă sens forÈ›ei, ”forÈ›ele binelui sau cele ale răului”.

Universul s-a demonstrat că este alcătuit din obiecte în miÈ™care, a tot ceea ce se poate observa, intui, imagina, demonstra È™i poate fi considerat a fi bun sau rău. Din punctul de vedere al miÈ™cării obiectelor în univers acÈ›ionarea unuia asupra celuilalt poate produce fenomenul interacÈ›iunii. Acest fenomen este modalitatea de relaÈ›ie între materie È™i substanță vie de a se împreuna, împrumuta una de la cealaltă, divide È™i naÈ™te o nouă celulă vie, gata de miÈ™care. Însă Universul nu poate fi cuprins de mentalul omului, care are nevoia de a controla È™i intenÈ›ia de control inconÈ™tiente. Această nevoie de a controla inconÈ™tientă este garanÈ›ia propriei existenÈ›e È™i intenÈ›ia de a controla este garanÈ›ia direcÈ›iei propriei vieÈ›i.

Universul atât cât îl pot eu înÈ›elege, se echilibrează cu ajutorul omului, prin miÈ™carea care duce la interacÈ›iunea dintre oameni, È™i naÈ™te în noi binele È™i răul dar È™i nevoia de echilibru. Dacă plecăm de la ideea că nimeni nu este perfect, atunci nici binele È™i nici răul nu sunt absolute, ci doar idei sau convingeri care pot fi È™i altfel.

Această perspectivă de înÈ›elegere a lumii moderne, actuale este de orientare adleriană. Atâta timp cât în noi È™i prin noi se nasc È™i trec idei È™i lucruri bune È™i rele tot din noi È™i prin noi se naÈ™te È™i trece nevoia de echilibru dată de miÈ™carea spre scop.

Nevoia de echilibru este rezultatul la care ajunge omul , când priveÈ™te universul cu maxim de maturitate. Dacă privim la propriile vieÈ›i cu superficialitate, nu vom observa nimic deosebit, ba chiar am critica aproape totul. Dacă însă vom vedem omul în univers, ca făcând parte din miÈ™carea universului spre echilibru, vom observa că, universul nu aduce întâmplător acele forÈ›e în miÈ™care, cu viteză mai mare, ci pentru a schimba direcÈ›ia de miÈ™care a obiectului iniÈ›ial. Dacă nu ar fi aÈ™a, ne-am da seama că stadiul obiectului este miÈ™carea spre nicăieri, care s-a demonstrat că nu există. Noi întotdeauna avem nevoie de interacÈ›iune de forÈ›e pentru ca miÈ™carea noastră să fie înspre scopul propus cu mult înaintea naÈ™terii noastre, È™i anume ”evoluÈ›ia”.

Această versiune a omului în universul său nu este decât o abordare de laborator al conceptului uman, prea mică ca rază de acÈ›iune, dar importantă ca miÈ™care. InteracÈ›iunea umană, indiferent de natura intenÈ›iei, adică bună sau rea, conÈ™tientă sau inconÈ™tientă, este cea care ne oferă posibilitatea de a înÈ›elege ce potenÈ›ialități deÈ›ine fiecare, de a contribui la miÈ™carea universului spre echilibru. Personal cred că fiecare om, contribuie la miÈ™carea universului spre echilibru, chiar dacă această acÈ›iune este inconÈ™tientă. În concluzie, trebuie să percepem oamenii ca făcând parte din univers, nu ca pe niÈ™te obiecte de sine stătătoare. Aceasta este prima idee de înÈ›elegere a omului ca parte esenÈ›ială a timpului, spaÈ›iului È™i miÈ™cării universale spre echilibru.

Universul, este o supradimensiune umană la care doar contribuim, nu îl făurim È™i nici nu îl controlăm, asta fiind dată de limitele umane.

Limitele umane sunt necesare pentru înÈ›elegerea esenÈ›ei umane, date de către universul nelimitat, în galaxie. Limitele sunt cele care ne ajută să observăm lucrurile din jurul nostru È™i ne mai ajută la obÈ›inerea confortului mintal. Limitele fac ca lucrurile să fie posibile, dar aceasta doar dacă suntem învățaÈ›i, sprijiniÈ›i, încurajaÈ›i. Oamenii reuÈ™esc în viață doar dacă sunt lăsaÈ›i să facă lucrurile în mod liber. Dar È™i îngrădiÈ›i reuÈ™esc, însă dezvoltă È™i alte manifestări personale, pentru că noi oamenii ne naÈ™tem cu sentimentul propriei importanÈ›e. Pe parcursul existenÈ›ei noastre conÈ™tientizăm mai mult sau mai puÈ›in că suntem inferiori universului creator. Adaptarea sau revolta față de această inferioritate, pe care o considerăm o situaÈ›ie critică, ne conduce gândirea la compensare È™i supracompensare, ceea ce însemnă că acÈ›iunea aleasă poate fi îndreptată spre cooperare sau lupta de putere. FiinÈ›a umană este integră doar în universul acesta, devenind mai importantă prin ceea ce face È™i cum face, decât că există. Aceasta fiind un corolar al teoriei adleriene care susÈ›ine că ”e important să ai, dar mai important este ce faci cu ceea ce ai”. Fiecare dintre noi se pricepe în felul lui la viață È™i contribuie la existenÈ›a sa conÈ™tientă È™i neconÈ™tientă, din atâtea motive din câte ar fi de dorit să le înÈ›eleagă.

E nevoie de interes conÈ™tient cultivat È™i validat pentru ca, omul să poată beneficia la maxim de rolul său în acest univers.

Revenind la gândirea critică, dacă ne limităm la aceasta, ea va găsi È™i vinovaÈ›ii situaÈ›iei critice, aceasta fiind o particularitate a gândirii umane, miÈ™când lucrurile într-o direcÈ›ie de evoluÈ›ie care ignoră relaÈ›ia dintre oameni, lucruri, È™i univers.

Aceasta formulă de gândire este statică È™i dinamică în acelaÈ™i timp, pentru că anulează miÈ™carea de echilibru conÈ™tient în univers, dând senzaÈ›ia de echilibru față de propriile nevoi. ReacÈ›iile miÈ™cării umane sunt foarte diferite de acelea ale unei celule libere în miÈ™care, pentru că omul se consideră proprietar de drept a ceea ce are, doreÈ™te să aibă È™i a ceea ce este, astfel acest sentiment îl alienează. În devenirea sa omul a învățat, de la semenii săi, ce este important, ce este bine, ce să facă, ce să nu facă, să lupte È™i multe altele, de fapt a fost învățat cum să gândească. ExperienÈ›ele trăite în procesul de învățare a felului în care” trebuie să gândim”, au devenit convingeri, după care ne orientăm viaÈ›a. Până la punctul ajungerii noastre la propria identitate, această modaliate de existanță a contribuit la educaÈ›ia, securitatea È™i dezvoltarea sinelui. După ce sinele a devenit o entitate independentă, desprinsă din celula dezvoltată, modelul gândirii primitive îÈ™i pierde sensul, devenind modalitatea de dezintegrare a sinelui, care ne otrăveÈ™te întreaga ființă.

Gândurile È™i convingerile nu sunt dăunătoare È™i nu de aceea ne distrug sinele dezintegrându-l, ci pentru că nu sunt lăsate libere să interacÈ›ioneze, să construiască mai departe, să exploreze, să devină utile la nivelul miÈ™cării universale. Unii păstrează gândurile È™i convingerile ca pe niÈ™te comori sacre, inviolabile, certe, exhaustive, justificându-È™i acÈ›iunile. Astfel pot fi înÈ›elese È™i unele patologii umane.

Lipsa de interacÈ›iune a ideilor, gândurilor, convingerilor, oamenilor, poate duce la negarea inconÈ™tientă a universului. Aceasta duce la izolarea ideilor, convingerilor, oamenilor È™i la o dinamică autodistrugătoare. EvoluÈ›ia poate distruge, aceasta depinzând doar de sensul în care înÈ›elegem miÈ™carea universală.

A doua idee a acestei teme este că forÈ›ele în miÈ™care pot evolua doar din interacÈ›iunea lor È™i interÈ™anjabilitatea materiei vii. Ciocnirile violente fac ca nevoia de securitate celulară să intre în alertă de grad zero, dezvoltând stratageme de distrugere nu doar a efectelor forÈ›ei percepută ca fiind distrugătoare, ci È™i a sursei care acÈ›ionează agresiv.

Psihologia adleriană vine în ajutorul ambelor forÈ›e, cu ideea că împreună suntem o forță mai utilă, mai creativă, mai stabilă È™i nobilă prin ”relaÈ›ie”. Prin relaÈ›ia de interacÈ›iune este urmărit beneficiul comun, în opoziÈ›ie cu ideea de confruntare/luptă unde este urmărit câÈ™tigul unilateral. Întotdeauna lupta asigură părÈ›ilor implicate, pierderi iniÈ›iale È™i cel mai puÈ›in avantajele dezirabile.

Dar universul parcă s-a gândit la această situaÈ›ie È™i a făcut ca ”nimic să nu se piardă ci ca totul să se transforme”. Mai mult, universul ne-a creat inteligenÈ›i, curajoÈ™i, curioÈ™i, comunicativi È™i inventivi, pentru a ne putea reinventa È™i pentru a avea de fiecare dată o È™ansă de a înÈ›elege că dinamica este relaÈ›ia È™i scopul este echilibrul universal.

Ideologia psihologiei adleriene îmbină foarte armonios, omul È™i mediul său înconjurător, pe seama convingerilor care stau la baza viziunii adleriene.

1. Unicitatea: omul este unic în acest univers, dar cu condiÈ›ia de a accepta diferenÈ›ele dintre noi.

2. Teleologicul: scopul, fiecare acțiune umană are un scop, conștient sau neconștient. Noi luăm drept scop al vieții omul.

3. Comuniunea socială: modul de a ajunge la scop este interacțiunea umană, mișcarea fiind relația cu celălalt.

4. Fenomenologicul: felul în care se miÈ™că omul unic în relaÈ›iile lui cu ceilalÈ›i È™i felul în care percepe È™i înÈ›elege relaÈ›ia.

5. Holismul: întregul este mai mult decât suma părÈ›ilor sale componente=Universul.



<< Inapoi la lista de articole
>> Vezi toate articolele