CAUTA ARTICOLE:

<< Inapoi la lista de articole

19

Mar

Probleme de insusire si exprimare a limbajului

, Cabinet psihologic Ranga Elena


Probleme de insusire si exprimare a limbajului

In procesul de insusire al limbajului oral, aproape toti copiii prezinta mici probleme. Unele trec neobservate, dar altele, netratate la timp pot crea complexe, pot impiedica invatarea prescolara si scolara si pot constitui o piedica in procesul dezvoltarii personale.

Corectarea tulburarilor de limbaj se realizeaza prin intermediul interventiei logopedice. Prin interventia logopedica se dezvolta abilitati de comunicare eficienta la nivelul limbajului rostit si scris si deprinderi de folosire- functionare corecta a acestuia.

Cand ne adresam unui logoped?

Parintii sunt primii care observa problemele de insusire si exprimare a limbajului copilului, cum ar fi:

Ø pronuntarea incorecta sau omiterea unuia sau mai multor sunete;

Ø articularea defectuoasa a cuvintelor;

Ø repetarea sau prelungirea unor sunete, silabe sau cuvinte;

Ø vocabular foarte redus;

Ø vorbirea rapida;

Ø intarzieri in dezvoltarea vorbirii;

Ø dificultati de scris si citit.

Parintii nu trebuie sa amane rezolvarea problemelor in speranta ca acestea se vor rezolva de la sine, pe masura ce copilul creste, deoarece risca agravarea acestora si efortul pentru recuperare va fi mult mai mare.

Logopedul poate fi consultat pentru a examina copilul si a stabili strategia de interventie adecvata.

Succesul remedierii dificultatilor de limbaj il asigura o buna colaborare intre copil, parinti, logoped si psiholog.

Rolului psihologului- logoped in deficienta de vorbire

Sedinta logopedica presupune implicarea copilului in diverse activitati specifice varstei, care presupun introducerea limbajului in activitatile de joc si activitatile de zi cu zi, care fac ca vizita la logoped sa nu fie resimtita negativ de catre copil. Copiii cu deficiente de vorbire prezinta din punct de vedere psihologic afecte negative, cum ar fi: neincredere in sine, complexe de inferioritate, timiditate, introvertire, negativism, agresivitate.

Psihologul- logoped va avea o dubla interventie:una logopedica si alta psihologica. In interventia psihologica, la nivel emotional- afectiv, scopul este de a inlatura teama de a vorbi, de a gresi si de a creste increderea si acceptarea de sine. Pentru psiholog este foarte important sa se respecte ritmul de dezvoltare si caracteristicile de personalitate ale fiecarui logopat, pentru ca acesta este un criteriu foarte important in succesul terapiei.

Recomandari pentru parinti

1. Parintii nu trebuie sa amane rezolvarea problemelor in speranta ca acestea se vor rezolva de la sine, pe masura ce copilul creste, deoarece risca agravarea acestora si efortul pentru recuperare va fi mult mai mare.

2. Parintii ar trebui sa fie foarte atenti la achizitiile copilului inca de timpuriu si sa isi asculte instinctele cand simte ca ceva nu este in regula, pentru ca , in cele mai multe cazuri, au dreptate.

3. Cand apare o problema, sau nelamurire, va puteti adresa medicului de familie, care va va trimite catre un specialist, sau puteti cere ajutorul unui psiholog clinician pentru o evaluare.

4. Fiecare copil este unic, avand ritmul sau de dezvoltare, stilul sau de a invata, modul sau de a reactiona la conflicte si la probleme. Numai intelegand nevoile copilului ne vom apropia de universul lui real si vom putea sa-l ajutam.

5. Parintii ar trebui sa aibe rabdare si sa-i ofere intelegere si suport intr-o maniera pozitiva.

6. Copiii isi doresc de la parintii lor sa se implice cat mai mult in joc si in activitatile educative.

7. Este foarte importanta in recuperarea copilului relatia dintre psihologul- terapeut si parinti, care se bazeaza pe incredere si comunicare.

8. Ar fi bine ca parintii sa creeze o atomsfera destinsa si placuta la masa de lucru, evitand certurile si descurajarile atunci cand copului greseste, pentru a nu se centra pe problema copilului.



<< Inapoi la lista de articole