19
MarAutismul semne, cauze, metode
Psiholog Ranga Elena, Cabinet psihologic Ranga Elena
Autismul- semne, cauze si metode
Ce este autismul?
Autismul este o tulburare neuro-biologica, care afecteaza functionarea creierului. Autismul afecteaza grav abilitatile mentale, emotionale si comunicationale ale unei persoane. Desi este numita tulburare developmentala, autismul se manifesta ca un proces care afecteaza sistemul imunologic, aparatul gastro-intestinal, sistemul toxicologic si cel neurologic. Conform DSM IV sunt afectate 3 arii de dezvoltare: functia de comunicare sociala, interactiunea sociala si functionarea cognitiva. Autismul este o tulburare de spectru, ceea ce inseamna ca fiecare copil este afectat in forme si grade diferite.
Autismul este diagnosticat de 4 ori mai mult la baieti decat la fete. Autismul poate aparea in toate tipurile de familii, indiferent de mediul social, rasa, etnie. Statisticile internationale realizate incepand cu anii 1990, releva o incidenta alarmanta a tulburarilor din spectrul autismului: 1 la166 copii, potrivit Congresului European de Neuropsihiatrie de la Barcelona sau chiar de 1 la 150, potrivit Centers for Disease Control, Atlanta.
Cauze:
Cauzele autismului nu sint bine cunoscute. Ele pot fi de natura genetica, sau nu. Ceea ce se stie este ca o crestere necorespunzatoare, bolile mintale sau faptul ca un copil "pur si simplu nu vrea sa reactioneze", nu cauzeaza autismul. Nu se considera ca factorii psihologici contribuie intr-un fel la formarea autismului.
Semne ale autismului:
La unii copii dezvoltarea pare normala in primii ani de viata (0- 2 ani), apoi se observa pierderea treptata a achizitiilor dobandite. La alti copii, semnele autismului sunt prezente inca din primele luni de viata:
Ø Copilul nu reactioneaza cand primeste atentie;
Ø Nu intinde mainile sa fie luat in brate;
Ø Nu imita adultul;
Ø Nu raspunde la nume;
Ø Jocul este marcat de un caracter streotip (foloseste jucariile mereu in acelasi fel, inadecvat contextului);
Ø Are reactii anormale la stimuli normali;
Ø Are comportamente corporale repetitive, cum ar fi leganatul, mersul pe varfuri, fluturatul mainilor, ecolalia, etc;
Ø Uneori este agresiv cu cei din jur sau autoagresiv;
Ø Ii lipseste expresia emotionala in diverse contexte;
Ø Are probleme in a initia si sustine contactul vizual;
Ø Prezinta tulburari senzoriale, manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, a pipai, iar alteori prin refuzul de a intra in contact cu anumite texturi, de a gusta anumite alimente.
Ce se poate face?
Copii cu tulburari din spectrul autist au nevoie de terapie specializata. Terapia le permite copiilor sa isi insuseasca si sa isi pastreze achizitiile specifice varstei, ii ajuta sa isi dezvolte dobandirea autonomiei si independentei functionale, deprinderile de viata, sa isi imbunatateasca gradul de relationare si integrare sociala.
Absenta ajutorului specializat poate sa impiedice dezvoltarea psihica, creste nivelul de agresivitate si frustrare al copilului, poate conduce la excluderea din colectivitati. Scopul terapiei este de a ajuta copilul sa invete sa se exprime si sa se comporte adecvat contextelor sociale.