08
JunCopilul meu si teoria mintii.
Psiholog Marian Adina, Cabinet Psihologic Marian Adina
De ce avem nevoie de sarcini centrate pe teoria minții în tulburările de dezvoltare?
Teoria mintii este alaturi de limbaj si partea sociala,deficitul central in autism. Este o componenta a cognitiei sociale, presupune un nivel superior al limbajului, limbajul abstract. Limbajul si teoria mintii, sunt interdependente, in lipsa limbajului abstract teoria mintii nu se dezvolta. Teoria mintii este cel mai inalt nivel de dezvoltare cognitiva, de aceea se considera ca doar un procent redus de copii cu autism reusesc sa o dezvolte la capacitate maxima, deoarece teoria mintii prespune utilizarea limbajului abstract. Deficitele de limbaj fiind atat de pregnante in autism, nu permit dezvoltarea normala a teoriei mintii.
In lipsa acesteia, copilul cu autism nu va reusi sa se integreze in comunitate deoarece nu va intelege intentiile altora, nu va reusi sa-si exprime propriile dorinte si nu va putea sa dezvolte o comunicare eficienta cu egalii.
Teoria minții poate si trebuie sa fie stimulata de timpuriu in dezvoltare. Se lucreaza initial pe asa numitii „precursori ai teoriei minții”, până când vom ajunge la nivelel mai avansate ale acesteia (credintele de ordinul I, II).
SARCINI TEORIA MINTII
În terapie vom începe cu sarcinile amintite mai jos continuând cu nivele cele mai abstracte ale cogniției sociale -teoriei minții.
Pentru a stimula dezvoltarea teoriei mintii trebuie sa folosim cuvintele care indica prezenta acesteia: crede ca, stie ca, se asteapta sa, intelege ca, recunoaste ca, doreste sa. Pentru a putea preda sarcini care stimuleaza teoria mintii copilul trebuie sa inteleaga sensul acestor termeni definitorii pt teoria mintii (nu a tuturor in acelasi timp, la inceput se opereaza cu cei pe care ii intelege si construim sarcini utilizand termenii cunoscuti de copil).
De asemenea trebuie sa inteleaga urmatoarii precursori ai teoriei mintii:
Adaptarea unghiului de prezentare
Stie ca daca o persoana este legata la ochi sau isi acopera ochii, sau inchide ochii aceasta nu vede
Stie ca daca am ascuns ceva, cealalta persoana nu stie unde este obiectul si nu poate sa-l vada
O data ce copilul a masterat aceste sarcini vom trece la următoarele programe de predare a teoriei minții.
În cadrul cabinetului nostru evaluăm din 3 în trei luni nivelul de achiziții si dezvoltare al teoriei-minții utilizând teste standardizate elaborate de Baron-Cohen, cele mai eficiente în stabilirea nivelului real al acestor abilități deficitare în tulburările de dezvoltare.
Pentruevaluarea precisă a nivelului de dezvoltare al teoriei minții, intervenția terapeutică și stimularea cogniției sociale nu ezitați să ne contactați, sau sesizați terapeutul dumneavoastră în legătură cu importanța predării teoriei minții.
Evaluare și intervenție în stimularea teoriei-minții: ADINA MARIAN – psiholog clinician, psihoterapeut acreditat în tehnicile ABA,TEACHH.
©Adina Marian, 2012